Участниците в кръглата маса на тема: „Образованието – ключ за решаването на демографските проблеми“, изразяват своята загриженост от задълбочаващата се демографска криза в страната и негативните прогнози за числеността и състоянието на населението в краткосрочна и дългосрочна перспектива. Убедени сме, че решаването на демографските проблеми изискват както спешни мерки за увеличаване броя на населението, така и последователни политики за развитие на човешкия потенциал и за бързо повишаване на качеството на живота.
Обединяваме се около становището, че за да се преодолее кризата и да се пречупят очертаните отрицателни тенденции, е необходимо:
- Политиките за преодоляването на демографската криза да станат национален приоритет.
- Спешно да се изработи и въведе нов модел за формиране на делегираните бюджети в началните, основните, средните и в държавните висши училища. Законово да се регламентира устойчив процент от БВП за развитието на средното образование (5 %), а за висшето образование процентът ускорено да достигне европейските средни нива от 1%. При формиране на делегираните бюджети демографските ефекти да имат по-голяма тежест от икономическите, а качествените компоненти да са водещи пред количествените. Принципът „парите следват ученика/студента“ да се замени с принципа „парите следват обществената потребност“.
- Висши училища, които осъществяват културна дейност, свързана с опазването и развитието на националната културна памет, трябва да се превърнат в обект на стимулиране от страна на държавата. Преподаването и изследването на национални проблеми са обект изключително на националната политика.
- Да се оформи фонд за изграждане на нова инфраструктура на висшето образование, като бъдат решени въпросите със сградите и общежинтията на малките, но бързо развиващи се и иновативни университети.
- Да провежда устойчива политика за разкриването на филиали на държавни висши училища, отговарящи на условията за високо качество, в гранични и застрашени поради демографски проблеми български региони.
- Да се работи за изравняване на качеството на обучение и на материалните условия във всички училища, независимо от териториалното им разположение.
- Да се въведат промени в образователното законодателство с цел по-голямо многообразие на видовете училища в прогимназиалната и гимназиалната степен, с акцент върху придобиване на професионални умения по професия или част от професия, чието практикуване ще даде възможност за работа в района на родното място.
- Да се работи за укрепване на научния потенциал на България. В ЗВО да се определят минимални нива на заплата в ДВУ, гарантирана от държавата, за отделните академични длъжности – асистент, главен асистент, доцент и професор, като разликата между асистент и професор да е най-малко една средна заплата . Да се въведе и устойчив механизъм за финансово стимулиране на научните степени във ВУ и научните организации.
- Да се изработи и провежда политика, която да насърчава изследвания, свързани с българския национален интерес и култура.
- Да се предложи нов начин на студентско кредитиране, при който студентите да бъдат стимулирани да започнат работа у нас.
- Да се преорентира целевата функция на образователната система: от предаване на знания в изграждане на умения за самостоятелен достъп до знания, тяхното интерпретиране и използване. Масовите училища да се подготвят за навлизане на изкуствения интелект като обучават учениците да комуникират ефективно с новите чатбот приложения.
- Да се създадат работни групи с представители на заинтересованите страни и СИП на отделните институции за намиране на стратегически решения в различни области на социално-икономическия живот, относно преодоляването на демографската криза.
- Да се намерят и прилагат ефективни механизми за включване на огромния ресурс от безработни маргинализирани общности с ниско образование в икономическия живот у нас, за да създават доход за себе си и за обществото.
- Специално внимание да се обърне на работата с децата със специални потребности и връзката между семейството и училището.
- Преди приемането на всеки стратегически документ за развитие предварително и задължително да се изисква оценка на въздействието върху демографската среда, като задължителен хоризонтален принцип, който трябва да бъде спазван и наблюдаван.
- Да се въведат мерки за целенасочена работа с изоставащи, но и талантливи ученици с акцент върху разширяване на договорните финансови механизми – стипендии срещу договор за работа, договор с висше училище за подготовка на кадри с знания и умения, необходими за регионалния трудов пазар.
- Да се прилага целенасочена политика във висшето образование за привличането на студенти от българската диаспора. Субсидирана от държавата първа година на допълнително усвояване на български език и литература
- Да се приеме мораториум срещу закриването на държавни и общински образователни и научни институции. В областта на прведучилищното и училищно образование се променят критериите за маломерна паралелка и се подпомага пътуването на учители до отдалечени и гранични райони и такива със затихващи функции. А във висшето – се замрази действието на неактуалната за българските условия Карта на висшето образование.
- Нови условия за прием на чуждестранни студенти от трети страни с осигуряване на допълнителни средства за подготовка по български език.
- Да се обсъди промяна в системата на средното образование, при която се прекратява пътуването на децата и учениците до 10-годишна възраст до отдалечено училище. Система от стимули да позволи пътуване на учителите до децата, а не на децата до учителите.
- Да се приеме национална програма за повишаване квалификацията на преподавателите в университетите и учителите, за да могат да отговарят на новите изисквания за ползване на информационно-комуникационни технологии, дигитална раница, STEM обучение в училищата и практико-приложна насоченост на университетските програми.
- Да се приемат мерки за „задържане“ на талантите в родината ни и за привличането им в работа за национални цели, когато са се установили на работа извън страната.
- Да се разработи и последователно да се прилага бюджетно обезпечен социален пакет за подкрепа на учители, които желаят да работят в училища, разположени в отдалечени и трудно достъпни райони – жилища, комунални разходи, специфични трудови възнаграждения и др.
- Да се променят учебните програми по Български език и литература и по История от І до ХІІ клас, за да се преодолеят натрапените в тях политически пристрастия, а също и академичният стил, на който се преподава.
Организаторите и участниците във форума изразяват своята готовност да съдействат на отговорните институции като участват в процесите на генериране на идеи, формулиране на решения и разработване на стратегически документи, целящи преодоляването на демографската криза, в т.ч. и чрез мерки за усъвършенстване на образователната система у нас.